Utfordring
Den ledende merkevaren i markedet for importert øl var ikke inne i det voksende segmentet av lysere, mer lettdrikkelige øltyper. Vår kunde ønsket å utforske mulighetene i dette segmentet for å skape ny vekst for sin merkevare.
Innsikt
Ved hjelp av vårt analyseverktøy, Matrix, avdekket vi hvilke forbrukerbehov som var godt og hvilke som var dårlig dekket i et marked med mer en 50 forskjellige ølsorter. Vi utforsket forbrukerbehovene knyttet til ulike situasjoner for øldrikking. Videre analyserte vi holdninger til kategorien på et bredere plan for å forstå vekstmulighetene i kategorien.
Vi identifiserte et betydelig gap mellom forbrukerbehov og eksisterende tilbud som pekte mot utvikling av et øl av en lys type, som var lett å drikke, som opplevdes å være et kvalitetsøl og som forbrukerne gjerne ville ønske å bli assosiert med.
Planer for vekst
Den innovasjonsplanen som vi forslo, overbeviste ledelsen hos vår kunde om at risikoen ved utviklingsprosjektet ville være akseptabel, at det nye produktet ville skape økonomisk vekst og styrke merkevaren. De skreddersydde forretningsplanen sin for å dekke de behovene som vi hadde avdekket i markedet; merkevareposisjon og –identitet, kanalstrategi og mediemix.
Da det nye produktet ble lansert, overgikk salget alle målsetninger. Det første året var salget hele 50 % høyere enn salgsmålene.
Ta gjerne kontakt med Chris Holland (chris.holland@tnsglobal.com) dersom du ønsker mer informasjon om dette caset.
Del lenke