Tore Østnes er systemansvarlig, media i TNS Gallup. Han ble ansatt i 1989 for å jobbe med Forbruker- og mediaundersøkelsen, og fortsatt tar dette prosjektet mye av hans tid. Opp gjennom årene har han vært involvert i det meste som har vært utviklet av undersøkelser, med ansvar for alt fra utvikling, produksjon, presentasjoner og rapportering. Etter 25 år har dette gjort ham til en sentral fagperson i Norge og internasjonalt - slik juryen skriver i sin begrunnelse:
"Denne gangen går Mediaforums hederspris til en person som gjennom svært mange år har vært mindre synlig enn mange, men har gjort det mulig for andre å skinne i mediefaget. Dette er en person mange kan takke for at mediebransjen har muligheter til innsikt og forståelse om mediefaget. Noen vil driste seg til å si at denne person har vært avgjørende.
Vedkommende har ikke vært synlig på de store scener som prisbelønte bransje kollegaer men har innovasjonskraft, gjennomføringsevne og troverdighet. Har et klokt hode og er meget allsidig i forhold til et vidt spekter av problemstillinger knyttet til media- og kommunikasjonsfaget. Er ofte en naturlig høringsinstans og diskusjonspartner på flere områder. Engasjementet, kompetansen, troverdigheten har gjort det mulig å levere mediedata av høy kvalitet.
Har også et bredt internasjonalt faglig kontakt nett som er brukt for å ha en totaloversikt over mediefaget, noe som også har medført deltagelse i flere prisbelønte internasjonale papers. Har vært sentral i oppbygging av tilretteleggingen av svært mye av mediedata for hele det norske markedet og vært en uvurderlig ressurs i oppbyggingen av den nye norske multimedieundersøkelsen MMU.»
Har kommet langt, skal lenger
Hør Tore Østnes oppsummere vesentlige deler av 25 års utvikling fra sin tid i mediebransjen og sitt arbeidet med de store medieundersøkelsene i Norge.
- Det har skjedd mye siden slutten av 80-tallet, og det som nok har betydd mest for faget og bransjen er tilgangen på enorme mengder informasjon i kombinasjon med datakraft og verktøy som gjør det mulig å gjøre omfattende og detaljert analyser på det materialet vi har tilgjengelig.
- Fortsatt er det sånn at innsamlingssiden har et lite forsprang på presentasjonsverktøy og metoder - vi bruker fortsatt mye Word og PowerPoint. Og lage enda mer avanserte og informative formater for presentasjon av undersøkelser og analyser er en spennende utfordring for TNS Gallup og bransjen i årene som kommer.
- Et annet forhold som preger mediemålingene for tiden er at brukerne både på medie- og byråsiden ønsker en totaloversikt for resultatet av deres mediespending. Dette har ført til et større fokus på verktøy som kan gi denne oversikten, og har banet vei for fremvekst av konsepter som MMU. Dette setter høye krav til oss som gjennomførere, spesielt på dataintegrasjonssiden – et fagområde som sannsynligvis blir viktigere og viktigere i tiden som kommer, avslutter Tore Østnes.