Under sist ukes PR-frokost, fullbooket med interesserte tilhørere, la Nils Petter Strømmen og Kari Nordstad fra TNS Gallup først frem nye tall om digital og mobil mediebruk i Norge.
Økningen fortsetter
Økningen i slik mediebruk fortsetter. Facebook har 67 prosent daglig dekning i den norske befolkningen, med overrepresentasjon blant ungdom og unge voksne. Youtube når 20 prosent, Instagram når 19 prosent og Twitter når 9 prosent av befolkningen hver dag.Men enda viktigere: Befolkningen bruker de sosiale mediene når de ønsker informasjon om bedrifter, organisasjoner og offentlige etater. 28 prosent har kontaktet virksomheter på Facebook. 39 prosent ”liker” 1-5 bedrifter på dette sosiale mediet.
Fullt hus på TNS Gallups site PR-frokost, der Kari Nordstad innledet med de siste tallene fra Social Media Tracker.
Dyrker det sosiale
Gjennom en undersøkelse blant brukere av bedrifters Facebook-sider, der nettbutikken Komplett kom best ut, viste TNS Gallup hvordan suksessrike virksomheter bruker Facebook:
- De dyrker det sosiale i sosiale medier
- De har fokus på kundebehov – gjerne utover det behovet som deres produkter dekker
- De gir spesialtilpasset og tidsaktuell informasjon
- De gir informasjon som er eksklusiv for sosiale medier-formatet
Virksomheters egne medier er troverdige
PR-frokostens andre del var et foredrag basert på den rykende ferske fagboken” Suksess med egne medier”. Forfatterne dokumenterte at tilliten i det globale publikum til virksomheters egne kommunikasjonskanaler nå er høyere enn tilliten til tradisjonelle redaksjonelle medier.
Revolusjonerende
- Dette er revolusjonerende, og gir bedrifter, organisasjoner og offentlige etater helt nye muligheter til å nå frem med sine budskaper og komme i dialog med publikum, sa forfatterne Øystein Bonvik og Aina Lemoen Lunde. Begge er kommunikasjonsrådgivere med lang erfaring.
Egne medier-begrepet dekker alle typer medieflater virksomheten selv kontrollerer. Det gjelder naturligvis eget nettsted, men også apper, internblader, kundemagasiner, blogger fra medarbeidere, synlighet i sosiale medier, bokutgivelser, rapporter, eventer osv.
Mediedøgnet øker
- Mediedøgnet vårt har økt med 90 minutter de siste fem årene, og skal øke med like mye de neste fem. Veksten vil først og fremst komme i virksomheters egne medier, ikke etablerte medier. For publikum motiveres ikke så mye av kilden lenger, men av innholdet, sa Øystein Bonvik.
- Folk er mer opptatt av innholdet enn av kilden, forklarte Øystein Bonvik.
- Kombinasjonen av at befolkningen bruker mer tid på virksomheters egne medieflater og har høyere tillit til egne medier, gjør at norske virksomheter bør prioritere egne medier høyere. Fordelene er mange, men økte kommersielle muligheter og kontroll med informasjon om egen virksomhet er kanskje de viktigste, sa Bonvik.
Skyhøy konvertering
Han la til: - Internasjonalt anerkjente undersøkelser viser at 45 prosent av de som har brukt tid på å lese eller oppleve en virksomhets eget medium, som en konsekvens utfører en positiv handling – foretar et innkjøp, henviser til venner, «liker» eller deler noe om virksomheten. Som konverteringsrate er dette skyhøyt sammenlignet med andre investeringer i kommunikasjon.
Motoren
I økende grad er egne medier, ”motoren” i en virksomhets kommunikasjonsarbeid, sa forfatterne: Her presenteres all relevant informasjon om virksomheten, og herfra publiseres pressemeldinger, årsrapporter og digitale magasiner. Hit kommer kundene dersom de trykker på en bannerannonse, og nettstedet er destinasjonen for Adwords-annonsering.
Sett innhold i høysetet
For å dra nytte av utviklingen bør virksomheter sette innhold i høysetet, sa Lemoen Lunde og Bonvik. – Godt innhold er det som fører publikum til en virksomhets eget medium. Det handler om å omsette fagekspertisen som ligger bak eller rundt produktene og tjenestene, til informasjon vi ønsker oss, sa de.
Forfatterne sa at virksomheter bør bli sitt eget mediehus. - Etabler en riktig sammensetning av egne kommunikasjonskanaler, og presentér relevant og nyttig informasjon og underholdning. Det bringer dere nærmere kundene. Investeringene i innhold i egne medier lever også mye lenger enn betalt annonsering, sa forfatterne. De viste blant andre til Byggmakkers nettsted Byggmakker Pluss, som byr på guider, eksperthjelp, inspirasjon og praktiske råd samt eksterne blogger.
Ikke hobby
Bonvik advarte mot å gå for bredt ut. – Ta rede på virksomhetens eksisterende og ønskede målgrupper, og hva de ønsker av informasjon. Velg riktige kanaler, ikke nødvendigvis alle, og vær villig til å investere, ikke bare i oppstart, men også i drift. Ditt eget mediehus kan ikke basere seg på å være noens hobby, men må være en helhjertet, profesjonell satsing, sa han.
- En virksomhet kan ha et stort men svært variert publikum. Egne ansatte, potensielle ansatte, studenter. Kunder og brukere. Konkurrenter, journalister, forskere, bloggere. Disse må prioriteres og møtes med relevant informasjon, gjerne i kanaler tilpasset den enkelte målgruppe, sa Bonvik.
Fra kjerne til katalysator
Lemoen Lunde og Bonvik påpekte at PR i redaksjonelle medier og betalt annonsering fremdeles har viktige roller i en virksomhets kommunikasjonsarbeid. Men særlig annonser har endret sin rolle vesentlig de siste år, sa de to forfatterne. – Før var annonsering selve kjernen i kommunikasjonen. Nå er den en katalysator for å skaffe publikum til virksomhetens egne medier, sa de.
Anita Lemoen Lunde presenterte boken «Suksess med egne medier» sammen med Øystein Bonvik.
De viste til en rekke eksempler, blant annet Lilleborgs nettsted og påkostede magasin Plusstid. Plusstid bringer nyttig informasjon om ikke bare Lilleborgs produkters anvendelsesområder – personlig hygiene og husholdningshygiene – men også annet livsstilsstoff. Plusstid er en braksuksess, er svært populært blant brukere, har opplag høyere enn mange ukeblader og siteres i andre medier.
De modigste
Digitale plattformer ble viet ekstra oppmerksomhet.– Disse åpner for dialog direkte med publikum. De modigste lar dialogen skje helt åpent, for eksempel på Facebook. For mange virksomheter er selve deltagelsen i den digitale samtalen nesten like viktig som hva de formidler, fordi deltagelse signaliserer åpenhet og selvtillit, sa forfatterne.
Nett er hygienefaktor
Bonvik og Lemoen Lunde sa at ikke alle virksomheter nødvendigvis måtte ha egen Facebook-side, men at digital tilstedeværelse i form av iallfall eget nettsted nå er en hygienefaktor for å bli oppfattet som seriøs.
- En internasjonal forbrukerstudie gjennomført i en rekke land viser at halvparten av forbrukerne ikke ønsker å kjøpe produkter hvis de ikke finner relevant informasjon om dem på nettet, viste forfatterne til.
Om boken ”Suksess med egne medier”
- Fagboken ”Suksess med egne medier”, skrevet av Øystein Bonvik og Anita Lemoen Lunde, gir råd om bruk av egne kommunikasjonskanaler - nettsted, magasiner, sosiale medier, arrangementer og annet - for å spre virksomhetens budskap.
- Boken peker på at ikke bare medielandskapet, men også mediebruken i befolkningen, har endret seg radikalt de siste tiårene.
- De digitale mediene tar en langt større del av oppmerksomheten. I tillegg konsumerer folk informasjon og underholdning på tvers av formater, og er mindre opptatt av hvor informasjonen kommer fra enn av dens kvalitet og relevans.
- Dette gir bedrifter, organisasjoner og offentlige etater nye muligheter til å benytte egne kommunikasjonskanaler til å nå ut til publikum.