Rapporten er basert på tall hentet fra undersøkelsen Forbruker & media, som i 2019 hadde et utvalg på 14.520 personer (18+ år)
Hensikten med rapporten er å kåre Norges sterkeste merkevare og dette har blitt gjort helt siden 1996. I år, som i flere år, er det NRK som er Norges sterkeste merkevare. For å nevne noen endringer fra 2018 til 2019, så er Rema 1000 tilbake på topp innenfor dagligvare. Wasa knekkebrød har klatret veldig i løpet av et år og er nå oppe på 6. plass totalt og Extra tyggegummi er en nykommer på topp 15. Det finnes mange merkevarer som ikke kommer med på topp 15, men som fortsatt er veldig sterke innenfor sitt område.
I Merkevareindeksen har vi tatt utgangspunkt i målingen av opp mot 1800 merkevarer som kontinuerlig gjøres i ”Forbruker & Media, Målgruppeindeksen”. Denne kartleggingen foregår via web og postalt, til respondenter som er vervet i det telefoniske intervjuet, der medievaner kartlegges.
Vi ser på hvordan de forskjellige merkevarene plasserer seg innenfor disse kategoriene:
- Kjønn
- Alder
- 18-29 år
- 30-44 år
- 45-59 år
- 60 år +
- Handelsfelt
- Østre
- Vestre
- Midtre
- Nordre
Selve merkevareindeks-verdien beregnes ut fra 2 faktorer; Kjennskap og Preferanse. Kjennskap måles likt for alle merkevarene, nemlig hjulpet. Preferansemålet er litt forskjellig for kortvarige og langvarige goder og for kjeder/butikker. For kortvarige goder og for forretninger bruker vi «foretrekker» som mål. Innenfor de enkelte varekategoriene er dette problemfritt. Mellom varekategorier med ulik innkjøpshyppighet, som mineralvann på den ene siden og oppvaskmidler på den andre, kan det hevdes at svarene også reflekterer denne ulikhet i innkjøpshyppighet. Slik tallene fremkommer er det imidlertid lite som tyder på at det i praksis er noe problem. I praksis oppfattes kjøpsfrekvensen som relativ mellom konkurrerende merker - som jo er det målet på lojalitet som vi er på jakt etter. For langvarige goder spør vi direkte om hvilket merke man «ville velge».
Rapporten leveres som Excel – hvor man har en pivottabell som gir mange filtreringsmuligheter. Rapporten kan selvsagt brytes ned på produktgruppe/bransje.
Sammen med dette så får man med et Worddokument som forteller om grunnlaget for rapporten og en grafisk fremstilling av topp 15 innenfor de forskjellige målepunketene; Kjønn, alder og handelsfelt.
Pris på rapporten en kr. 10.000,- eks mva.
Leveransen inkluderer en oversiktsrapport i Word og tabeller i Excel.
Rapport kun til egen/virksomhet bruk
Opphavsretten til innholdet i denne rapporten tilhører Kantar. Rapporten kan ikke videreselges eller deles med andre, ut over egen virksomhet (juridisk enhet). Dersom det er ønskelig å inngå en konsernavtale for bruk av rapporten, ta kontakt med den som er oppgitt som kontaktperson for rapporten hos Kantar.