Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Interbuss 2023

Interbuss er den største og eldste undersøkelsen om norsk internettbruk og gir deg det du trenger å vite om nordmenns internettvaner og holdning til nye digitale fenomener.

I tillegg til et bredt bilde av nordmenns Internettvaner, gir rapporten informasjon om alt fra hvor mange nordmenn som har smarthøyttaler til hvor mye vi stoler på digitale betalingstjenester. Hvert kvartal legges det til nye spørsmål som tar pulsen på nye voksende fenomener i markedet.

Hva er nytt i 2023?

Q1:

  • Personvern, deling og behandling av persondata
  • Cookies
  • Enheter for digital spilling og gaming
  • Reklame og produktplassering i spill

Q2:

  • Kjennskap, bruksfrekvens, type bruk og holdningsspørsmål til ChatGPT (AI)
  • Kjennskap, bruksfrekvens og type bruk av Snapchat+ abonnement

Q3:

  • Nye spørsmål om spilling- og gaming knyttet til behov, situasjoner, m.m.
  • Spørsmål om sosiale medier som søkemotor

 

Rapportinnhold

Tilgang og oppkobling: Hvordan er utviklingen når det gjelder PC, nettbrett, smartklokker, VR og smarthøyttalere? Hva bruker man smarthøyttalere til?

Gaming: Hvor ofte spiller folk? Hvem spiller mer enn andre og med hva slags enheter? Og hvordan er holdningen til reklame og produktplassering i digitale spill?

Tillit: Tillit til personvern og datasikkerhet på internett, cookies, nyheter, informasjonsdeling og hvorvidt man stoler på ulike medier når det gjelder info om merkevarer, produkter og tjenester.

AI og ChatGPT: Kjennskap og frekvens for bruk av Chat GPT, hva det brukes til og holdningsspørsmål til tjenesten.

Sosiale medier: Hvor mange og hvem bruker de sosiale mediene? Hva er de viktigste kanalene for å kommunisere med venner? Hva bruker vi Snapchat til?

Strømming: Hvordan er utviklingen for musikkstrømmetjenester og videostrømming? Hvem bruker de ulike strømmetjenestene? Hvilke skjermer strømmer vi på?

E-handel: Hvor mange bruker Uber og Airbnb? Hvor mange betaler for ulike typer digitalt medieinnhold? Hvordan er konkurransesituasjonen

Mobil: I hvilken grad brukes telefonen til å betale for varer og tjenester? Hvor utbredt er bruken av Vipps egentlig?