Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Merkevarebygging

Posisjonér merkevaren din riktig for vekst. Identifisér hvilke muligheter som kan tas i markedet ditt, hvordan gripe dem, få merkevaren din til å stå ut, og sikre at du måler det som betyr noe.

 

Sterke og lønnsomme merkevarer er meningsfulle, annerledes og mentalt tilgjengelige. De bygges gjennom behovsforståelse, tydelig posisjonering og konsistent uttrykk på alle kontaktpunkter der forbrukeren møter merkevaren. Og de evner å skape en sterk følelsesmessig tilknytning til brukerne sine.

For å hjelpe deg oppnå dette, tilbyr vi et spekter av konsulenttjenester innen merkevareutvikling – vi kan bistå gjennom hele prosessen fra innsikt til strategi og aktivering, og hjelper våre kunder i det daglige mot en tydeligere og sterkere merkevare.

Ønsker du bistand til å finne vekst for merkevaren din? Ta kontakt for hjelp av våre eksperter.

Vet du hvor veksten din vil komme fra?

For å vokse bærekraftig, må du ha et klart syn på den skiftende markedsplassen. Du må også pleie en konsistent og emosjonell forbindelse mellom merkevaren din og dens publikum. Vi hjelper deg med å planlegge og aktivere merkevarens vekststrategi, overvåke og optimalisere ytelsen din. Vi svarer også på sentrale spørsmål om markedet: hvem, hva, hvor, når og hvorfor er etterspørselen rettet slik den er – i enkeltmarkeder og markedet som helhet.

Del lenke Lenke er kopiert
Har du et meningsfullt merke… og en kundeopplevelse som matcher denne?

Definér hva merkevaren din står for på en måte som er meningsfullt for mennesker, ved å matche menneskelige behov med egenskapene til merkevaren din. Vi kan hjelpe deg med å skape innflytelse gjennom ulike merkevarekontaktpunkter, og ved å motivere interne team og eksterne partnere bak formålet ditt på måter som driver vekst. Vi kan også hjelpe deg med å levere opplevelsen som merket lover.

Del lenke Lenke er kopiert
Er merkevareporteføljen din godt strukturert?

Din portefølje av merkevarer bør ideellt ha minimal overlapping og maksimal mulighet. Utvikle en distinkt merkevarearkitektur som hjelper folk å navigere i merkevaren din og de forskjellige forslagene den inneholder, og for å optimalisere salget. Engasjér partnerne dine, og administrer eventuelle nødvendige endringer, med Kantars hjelp.

Del lenke Lenke er kopiert
Hvordan måler og optimaliserer du merkevarebyggingen din?

Å vite hvordan, når og hvor du skal aktivere merkevaren er både viktig og mulig i dagens datadrevne verden. Våre merketrackere gir den innsikten du trenger - når du trenger dem - sammen med måling av langsiktig utvikling av merkevaren gjennom våre validerte målinger av brand equity.

Del lenke Lenke er kopiert
Casestudy: Øke markedsandelen ved å reposisjonere merkevarene i porteføljen

Utfordring

Vår kunde, en ledende matvareprodusent, lette etter måter å skape vekst for sine merkevarer innen kjøtt ved å tiltrekke nye kunder. Kunden søkte både tiltak som kunne gi hurtig effekt og underlag for å planlegge vekst på lengre sikt.

Innsikt

Prosjektet avdekket også at, på et emosjonelt nivå konkurrerte vår kundes to ledende kjøtt-merkevarer med et stort overlapp i merkevareposisjon.

Vår kunde hadde tenkt på denne kategorien som en hovedsakelig funksjonell kategori og hadde gjort anstrengelser for å differensiere merkevarene sine på produktnivå. Vi gjennomførte en strategisk NeedScope-studie for å finne nye måter å differensiere merkevarene på, både innenfor vår kundes portefølje og i forhold til konkurrerende merkevarer for å kunne generere vekst.

Dette prosjektet ga en ny forståelse av den aktuelle kategorien. En fant at emosjonelle motivatorer var langt viktigere enn en tidligere hadde trodd for forbrukernes valg av merkevarer og at emosjonelle behov som harmoni, eventyr og lekenhet var relevante.

Planer for vekst

Det ble lagt en strategi for å differensiere de to merkevarene på et emosjonelt nivå og det ble besluttet å relansere den ene av de to merkevarene med en ny merkevareposisjon som skulle møte forbrukerbehov knyttet til lekenhet. Etter relanseringen tidlig i 2010 har markedsandelen både for produktporteføljen og for de to ledende merkevarene økt betydelig.

Del lenke Lenke er kopiert