Utfordring
Vår kunde, en ledende matvareprodusent, lette etter måter å skape vekst for sine merkevarer innen kjøtt ved å tiltrekke nye kunder. Kunden søkte både tiltak som kunne gi hurtig effekt og underlag for å planlegge vekst på lengre sikt.
Innsikt
Prosjektet avdekket også at, på et emosjonelt nivå konkurrerte vår kundes to ledende kjøtt-merkevarer med et stort overlapp i merkevareposisjon.
Vår kunde hadde tenkt på denne kategorien som en hovedsakelig funksjonell kategori og hadde gjort anstrengelser for å differensiere merkevarene sine på produktnivå. Vi gjennomførte en strategisk NeedScope-studie for å finne nye måter å differensiere merkevarene på, både innenfor vår kundes portefølje og i forhold til konkurrerende merkevarer for å kunne generere vekst.
Dette prosjektet ga en ny forståelse av den aktuelle kategorien. En fant at emosjonelle motivatorer var langt viktigere enn en tidligere hadde trodd for forbrukernes valg av merkevarer og at emosjonelle behov som harmoni, eventyr og lekenhet var relevante.
Planer for vekst
Det ble lagt en strategi for å differensiere de to merkevarene på et emosjonelt nivå og det ble besluttet å relansere den ene av de to merkevarene med en ny merkevareposisjon som skulle møte forbrukerbehov knyttet til lekenhet. Etter relanseringen tidlig i 2010 har markedsandelen både for produktporteføljen og for de to ledende merkevarene økt betydelig.
Del lenke