Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Medietrender 2022 - programmet er klart

Vi har den glede å presentere programmet for Medietrender 2022!

Meld deg på her

PROGRAM 

RIKETS MEDIETILSTAND 

Ingvar Sandvik, direktør innovasjon Kantar 

Ingvar Sandvik

Forandret pandemien medievanene våre for alltid, eller er vi tilbake i det samme mønsteret som før landet stengte ned? Med utgangspunkt i Kantars medieundersøkelser gir Sandvik oss en status på nordmenns medievaner, og deler sine forventninger til mediemarkedet i 2022. 

VANLIGE FOLKS (KUL)TUR 

Karl-Fredrik Tangen, førstelektor Høyskolen Kristiania

Karl-Fredrik Tangen 

Nå er det vanlige folks tur, har den nye regjeringen lovet. Tangen vil drøfte hvilken kraft som ligger i begrepet «vanlige folk», og hvordan mediene er med på å prege hvilke fortellinger som eksisterer om «vanlige folk». Og hvordan kan forskning om klasse, ulikheter og samfunnshierarkier bidra til bedre forståelse av befolkningen? 

HISTORIENE OM AFGHANISTAN – PR VS. JOURNALISTIKK 

Anders Hammer, journalist, forfatter og dokumentarfilmskaper
Kristine Hellkås Hellesland, Forsvarets mediesenter 
Yohan Shanmugaratnam, utenriksjournalist i Klassekampen

Samtalen ledes av Eva Sannum 

Anders Kristine og Eva

Etter 20 års tilstedeværelse trakk vestlige styrker seg ut av Afghanistan i august. Hvordan kan vi sikre at det etterlatte inntrykket og historien om Norges innsats i operasjonen blir korrekt og nyansert fortalt. Fra hvilket perspektiv rapporterer vestlige journalister? Og hvilken sannhet serverer Forsvaret oss, for eksempel i den egenproduserte podkasten «Historien om: Afghanistan»? 

SPOLER ALERT! SQUID GAME  

Christopher Pahle, forfatter og tv-anmelder 

Christopher Pahle

Høsten mest omtalte og omdiskuterte tv-serie har vært den den voldelige sør-koreanske dramaserien Squid Game. Serien har blitt den aller største seersuksessen på Netflix til nå. Pahle oppsummerer serien og ståheiet rundt den på ti minutter. 

MEDIEVOLD: VONDT, VAKKERT OG VIKTIG 

Anne Gjelsvik, medieforsker NTNU 

Anne Gjelsvik

Squid Game har aktualisert debatten om vold i underholdningsmedier. Er det moralsk panikk eller betimelige bekymringer som gjør seg gjeldende når foreldre, lærere og Barnevakten lukter tv-blod. Gjelsvik har forsket på vold i audiovisuelle medier, og gir oss et nyansert bilde av forskningsfeltet.  

RÅDEBANK: STORE GUTTER GRÅTER OGSÅ 

Serieskaper Linn-Jeanethe Kyed i samtale med medieforsker Vilde Schanke Sundet 

Linn-Jeanethe Kyed og Vilde S Sundet

Dramaserien Rådebank har med sine to første sesonger blitt en seersuksess for NRK P3. Med sterke historier og karakterer har serien klart å sette tabuer på dagsorden, og ikke minst gi en nyansert og troverdig fremstilling av ungdomslivet på bygda. Nå er det snart klar for sesong 3 på NRK.  

STRØMMEKRIGEN

Andreas Seierstad, redaksjonssjef for publisering og internasjonalt programinnkjøp i NRK Super

Andreas Seierstad

Nye aktører, strategier og samarbeidsformer forandrer spillereglene i tv-markedet og konkurransesituasjonen utvikler seg stadig. Seierstad gir oss en oversikt over det internasjonale strømmemarkedet og snakker om hva det betyr for norske aktører og seere.

WE’RE BACK! KINOEN SLÅR TILBAKE 

Christin Berg, programdirektør Nordisk Film Kino
Jørgen Stensland, assisterende direktør Film og Kino 

Christin Berg og Jørgen Stensland

Kinoen har tidligere overlevd teknologiske nyvinninger som fjernsynet, kabel- og parabol, video, DVD- og hjemmekino-løsninger. Da kinoene åpnet for normaldrift igjen etter pandemien høsten 2021 hadde (kanskje) publikum, produsenter og distributører fått nye vaner og forretningsmodeller. Overlever kinoen også koronapandemien? 

DET NYE NASJONALMUSEET 

Eirik Kydland, kommunikasjonsdirektør Nasjonalmuseet 

Eirik Kydland

I juni 2022 åpner Nasjonalmuseet på Aker Brygge i Oslo. Hva kan publikum forvente å finne bak dørene i Norges nye visningssted for kunst, arkitektur og design. Og hvilke virkemidler skal tas i bruk for å gjøre kunsten tilgjengelig for alle - og hver enkelt? 

BOOK OF VELES: FALSKE NYHETER I JOURNALISTIKKENS TJENESTE 

Jonas Bendiksen, fotograf 

Jonas Bendiksen
Foto: Arnfinn Johnsen

I fotoprosjektet «Book of Veles» portretterer Bendiksen byen Veles i Nord-Makedonia, som er kjent for å være et episenter for produksjon av falske nyheter og blant annet tilskrives en del av æren for at Trump ble president i 2016. Boka ble utgitt i april, og ble lovpriset. Nylig avslørte Bendiksen at boka er et bedrag – i journalistikkens tjeneste. 

Med forbehold om endringer

Meld deg på her