Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

«24 timer» gir unik innsikt om medievaner under koronakrisen

Kantar har gjennomført tids- og mediebrukundersøkelsen "24 timer" hvor vi har kartlagt befolkningens oppholdssted, gjøremål og mediebruk gjennom døgnet. Undersøkelsen er gjennomført etter at koronatiltakene ble innført 12. mars.

Publisert 16.04.20

I denne perioden ser vi en markant økning i bruken av kommunikasjonsverktøy, tv-seing og konsum av norske nettaviser. Kantar har gjennomført tilsvarende mediebruksundersøkelser siden 1998, og kan derfor sammenligne dataene med tidligere år. Denne gangen vil vi få dyp innsikt i folks dagligliv og mediebruk i en unormal og krevende periode. Undersøkelsen vil være til stor nytte for å forstå hvordan den norske befolknings mediebruk endres i situasjonen vi nå står i.

Graf 24 timer

Koronakrisen har ført til en markant økning i bruk av meldingstjenester og videochat. Kilde: 24 timer

 

“24 timer” gir innsikt i:

  • Hvor mye av tiden som brukes på forskjellige medier?
  • Når på døgnet og hvilke ukedager man bruker mediene?
  • Hvor man befinner seg til døgnets forskjellige tider?
  • Hva man gjør og hvilke medier man bruker der man er?
  • Hvilke medier man bruker parallelt?
  • Hvilken tillit brukere har til de store nyhetsmediene?
  • Hvilke kommunikasjonskanaler benyttes i arbeidssammenheng?

Fakta om "24 timer"

Undersøkelsen startet tirsdag 31.mars, og ved daglig datainnsamling har folk redegjort for gjøremål, oppholdssted og mediebruk. Videre kartlegges flere forhold som gir bilde av folks endrede hverdag i disse krisetider. For å følge utviklingen i samfunnet planlegges en gjentakende undersøkelsen i mai/juni-2020.

Rapporter og analyser vil være klare i slutten av april.

For mer informasjon om undersøkelsen og prisen, ta kontakt med seniorrådgiver Salve Jortveit.